Iputenusa

À prupositu di testwiki
Versione di e 26 ott 2022 à e 18:04 da imported>EN-Jungwon (Da veda dinò: clean up, replaced: [[Category: → [[Categoria: using AWB)
(diff) ← Versione menu ricente | Ultima revisione (diff) | Versione più nova → (diff)
Vai alla navigazione Vai alla ricerca

In un triangulu rittangulu si chjama iputenusa (o ipotenusa) (di u latinu hypotenusa, di u grecu ὑποτείνουσα, hypoteínousa, "linia tesa sottu") u latu oppostu à l'angulu rettu. L'altri dui lati si chjamani inveci cateti.

Calculu di a lunghezza

File:Triangolo rettangolo con altezza

A rilazioni fundamintali frà i lati d'un triangulu rittangulu hè stabilita da u tiurema di Pitagora, chì pò essa adupratu par calculà a misura di l'iputenusa quandu sò cunnisciuti i misuri di i cateti. Incù i metudi di a trigunumitria hè ancu pussibuli di ditarminà a misura di l'iputenusa cunniscendu a misura di un solu di i cateti à tempu cù l'ampiezza di un di l'anguli acuti di u triangulu rittangulu.

In i formuli ripurtati quì sottu si indicarà incù i l'iputenusa, incù c1 è c2 i dui cateti è incù h l'altezza custruita annantu à l'iputenusa d'un triangulu rittangulu genericu. L'anguli opposti à i cateti c1 è c2 sarani rispittivamenti γ1 è γ2.

Dati i cateti

l'iputenusa hè uguali à a:

i=c12+c22

Dati un catetu è un angulu acutu

A misura di l'iputenusa equivali à quidda d'un catetu divisa par u sinu di l'angulu oppostu à u catetu, o par u cusinu di l'angulu aghjacenti.

i=c1sinγ1=c2sinγ2=c1cosγ2=c2cosγ1

Cunsidarazioni

Incù u tiurema di Pitagora hè faciuli à dimustrà ch'è a misura di l'iputenusa hè sempri più grandi ch'è quidda d'un catetu. Ricurdendu ch'è tutti i lati misurani più di zeru:

i2=c12+c22{i2>c12i2>c22{i>c1i>c2

À listessa cunclusioni si ghjunghji applichendu u tiurema di i sini.

Da veda dinò


Noti


Fonti

'Ss'articulu pruveni in parti o in tutalità da l'articulu currispundenti di a wikipedia in talianu.