Mudellu IS-LM

À prupositu di testwiki
Versione di e 28 aos 2021 à e 03:55 da imported>Jun Misugi (IS-LM-EE: cat)
(diff) ← Versione menu ricente | Ultima revisione (diff) | Versione più nova → (diff)
Vai alla navigazione Vai alla ricerca

U Mudellu IS-LM hè un mudellu ecunomicu chi trascrive elementi di a Teuria Generale di John Maynard Keynes in termi neu-classichi. In una situazione di sottu-impiegu, permette di sceglie trà sfarente pulitiche ecunomiche, apprizzendu i so effetti respettivi. Prupusata da John Hicks in u 1937 in Mr Keynes and the “Classics”: A Suggested Interpretation è riarticulata da Alvin Hansen (da duve vene u so altru nome di mudellu Hicks-Hansen ), hè diventatu u « mudellu nurmale» in macroecunumia. U mudellu permette di stabili un equilibru generale à l'intersezzione di u marcatu di i beni è servizii, chi liga investimentu è u risparmiu, (investments and savings,"IS") è di u marcatu munetariu, chi liga dumanda et offerata di munaia (liquidity preference and money supply "LM"). L'equilibru cunghjuntu di 'ssi dui marcati definisce u nivellu d'equilibru di a dumanda è di a tassa d'interessu. Esiste un terzu marcatu implicitu, quiddu di i tituli, ignuratu parchi l'equilibru ni i dui primi zerga u terzu (leghje di Walras : se n-1 marcati so a l'equilibru, u n-esimu l'hè). Un'arricata essenziale di u keynesianisimu (è di IS/LM) hè l'isistenza di a disoccupazione à questu equilibru. Avemu allora un equilibru di sottu-impiegu ;a causa hè un dumanda effettiva insufficenza.

Introitu

Un mudellu aggrigatu, incù trè settori

U mudellu IS/LM un piglia micca in puntu di principiu l'analisa micru-ecunumica ma raghjuneghja direttamente in termi d'aggrigati naziunali, di cui l'inter-dipendenzi so definite di manera empirica.

In a prima versione prupusata da Hicks, u mudellu IS/LM cumporta trè settori, o trè marcati : quellu di i beni, quellu di a munaia è quellu di i tituli.

A rilazione d'equilibru per i beni (a curva IS)

Una rilazione decriscente trà a pruduzzione è a tassa d'interessu nantu à u marcatu di i beni. 

(Fig. A) Equilibru IS in u mudellu IS-LM

A dumanda sana (o aggrigata), annutata Z, hè aggrigazione di u cunsumu, annutatu C, di l'investimentu privatu annutatu Ip, è infine di e spese publiche, annutate G.

Z=C+Ip+G

A pruduzzione Y hè impiegata  sia per u cunsumu C, sia per u risparmiu S (saving) cio'è : 

Y=C+S

Aghja chi l'ecunumia è chjosa, à l'equilibru, a pruduzzione naziunale è uguale à a dumanda aggrigata. Avemu dunque : 

Y*=Z*
C+S=C+Ip+G
S=Ip+G

Rimarca : à l'equilibru, se pigliemu G cume un investimentuIg, avemu l'ugualità :S=Ip+Ig=I, da duve u nome di a curva IS : l'investimentu (investment) hè uguale à u risparmiu (savings) in ciascun puntu di a curva IS. 

Curva IS

Aghja chi u mudellu IS/LM circa à diterminà a dumanda (Z = Y) è a tassa d'interessu r (o R) à l'equilibru, queste maiurezze deve sprime si in funzione di Y è r. Diverse prisentazioni di u mudellu utilizeghjanu sprissioni più o menu analitiche. 

Di manera ginirale, l'invistimentu hè sottupostu esse una funzione dicriscente di a tassa d'interessu, cio chi ci dà una curva dicriscente ; a so pendita dipende di l'elasticità di l'investimentu in funzione di a tassa d'interessu è di u multiplicatore keynesianu.

Per esempiu, impieghendu e rilazzione linearie :  

  • G hè sottupostu esughjenu (sceltu da u guvernu), uguale à G0 ;
  • C=C0+c(YT)s.r induve C0 hè u cunsumu autonomu, c hè a tendenza marginale à frazà, T hè l'imposta (Y - T hè l'intrata dispunibile), s hè a tendenza à risparmià in funzione di a tassa d'interessu  r ;
  • Ip=I0a.r induve I0 hè l'inseme di i prughjetti d'investimenti pussubili, a hè sinsibilità di l'aghjenti (u finanziatore) à a tassa d'interessu.

In stu casu, a dumanda aggrigata si scrive : 

Z=(C0+c(YT)s.r)+(I0a.r)+G0

Sia, difinendu A0 = C0 + I0 + G0 :

Z=cY+A0c.T(a+s)r

E a rilazione IS si scrive : 

Y=Z=1(1c)×(A0c.T(a+s)r)

A dumanda aggrigata Z hè una funzione linearia di a pruduzzione  Y, di pendita c inferiore à 1 (Fig. A).

Spustamentu di a curva IS

Y=1(1c)×(C0+I0+Gc.T(a+s)r)
YY=1(1c)×(GG)
Y=1(1c)×(A0c.T(a+s)r)
YY=1(1c)×(TT)<0

A rilazione LM

Una rilazione criscente trà a tassa d'interessa è a pruduzzione nantu à u marcatu di a munaia

Md=P.L(i,Y)
Md=Ms
i=r
Md/P=Y.L(r)
MdP=m.Yb.r=MsP

Déplacements de la courbe LM

Appiecazioni 

Spustamentu di a curva LM

L'effeti di un accriscimentu di e spese di u Statu

L'effeti di una pulitica munetaria espansionista

Aggalabata di l'effeti : policy-mix di u Statu

Cunfine

Stinzioni

IS-LM-BP

Mudellu MPS

Inoltre in l'anni 1960, Franco Modigliani sviluppa un mudellu macro-ecunumetricu cumplessu, u mudellu MPS, in cui u nucleu è un mudellu IS-LM aumentatu di a rilazione inflazione-misata ispirata di a curva di Phillips. 

IS-LM-EE

In u 1999, Anthony Heyes hà prupusatu u mudellu IS-LM-EE, a curva EE riprisintendu "l'equilibru ambientale".